Σάββατο 13 Ιουνίου 2020

Ο ΙΗΣΟΥΣ Ο ΝΑΖΩΡΑΙΟΣ ΚΑΙ Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΩΝ ΝΑΖΙΡΑΙΩΝ




 Ο Ματθαίος αναφέρει πως ο Ιωσήφ επιστρέφοντας από την Αίγυπτο πήγε στην Ναζαρέτ και γι αυτό κλήθηκε Ναζωραίος ο Ιησους. ¨ακούσας οτι  Αρχέλαος βασιλεύει της  Ιουδαίας αντι του πατρος αυτου  Ηρώδου εφοβήθη εκει απελθειν. χρηματισθεις δε κατ οναρ ανεχώρησεν εις τα μέρη της Γαλιλαίας, 23 και ελθων κατώκησεν εις πόλιν λεγομένην Ναζαρέτ, οπως πληρωθη το ρηθεν δια των προφητων οτι Ναζωραιος κληθήσεται¨ (Ματθ.Β,22)

  Δυστυχώς και αυτό το εδάφιο του Ματθαίου αντιφάσκει με τον Λουκά. Ο Ματθαίος ισχυρίζεται ότι ο Ιησούς πήγε στην Ναζαρέτ επιστρέφοντας από την Αίγυπτο. Ο Λουκάς όμως τοποθετεί την οικογένεια του Ιησού στην Ναζαρέτ πριν ακόμη την γέννηση του Σωτήρα, αφού εκεί επισκέφθηκε ο άγγελος την Παρθένο Μαρία. (Λουκ.1,26)  Εν δε τω μηνι τω εκτω απεστάλη ο αγγελος Γαβριηλ απο του θεου εις πόλιν της Γαλιλαίας η ονομα Ναζαρεθ”.

 Ο Ιησούς Χριστός βέβαια δεν λεγόταν Ναζαρηνός ή Ναζωραίος επειδή η πατρίδα του ήταν ή Ναζαρέτ ή Ναζαρέθ ή Νάζαρα. Ναζιραίοι ονομάζονται οι ελληνιστες Ιουδαίοι του αρχιερέα Ιάσων, στην βιβλο των εβδομήκοντα, στα βιβλία των Μακκαβαίων. Οι πρώτοι χριστιανοί ήταν Ναζιραίοι δηλαδή ελληνιστες Ιουδαίοι, οι οποίοι είχαν εγκαταλείψει τα έθιμα της βίβλου.

 Τα ευαγγέλια για να επισημάνουν ότι το όνομα δηλώνει την πατρίδα του Ιησού αναφέρουν το όνομα Ναζαρηνός ή εκ Ναζαρέτ. Ο Μάρκος αναφέρει τρεις φορές το όνομα Ναζαρηνός και μία το Ναζωραίος. Ο Λουκάς αναφέρει δύο φορές το όνομα Ναζαρηνός και μία Ναζωραίος. Αυτοί οι δύο ευαγγελιστές αναφέρουν και την πατρίδα του Ιησού ως Νάζαρα, εκ της οποίας και το Ναζαρηνός. Ο Ιωάννης και ο Ματθαίος αναφέρουν μόνο δύο φορές το όνομα Ναζωραίος.
 Ναζαρηνό αποκαλεί τον Ιησού ο δαίμονας στην Ναζαρέτ ο οποίος εξήλθε από τον δαιμονισμένο φωνάζοντας: “τί εστί μεταξύ εμένα κι εσένα Ιησού Ναζαρηνέ”. Το ίδιο όνομα χρησιμοποιεί η γυναίκα που είπε για τον Πέτρο ότι ήταν με τον Ιησού τον Ναζωραίο, το βράδυ της σύλληψης του Ιησού. Με αυτό το όνομα πληροφορούν οι παρευρισκόμενοι τον τυφλό από την Ιεριχώ, λέγοντας του ότι φθάνει ο Ιησούς ο Ναζωραίος. Οι ίδιοι οι μαθητές του Χριστού και οι ευαγγελιστές δεν αποκαλούν τον Ιησού Ναζωραίο. Ο Ιησούς ήταν γνωστός με το όνομα Ναζωραίος από τα πλήθη αλλά δεν Τον αποκαλούσαν έτσι όσοι τον γνώριζαν από κοντά!
 Το όνομα Ναζωραίος αποδέχεται μόνο ο Λουκάς, ο οποίος στις Πράξεις το χρησιμοποιεί αρκετά. Οι Πράξεις αναφέρονται τρείς φορές στον “Ιησού Χριστό τον Ναζωραίο”, χρησιμοποιώντας τρία ονόματα για να περιγράψουν τον Σωτήρα, λες και εκτός από τον Ναζωραίο υπάρχει και άλλος Ιησούς Χριστός!
 Ο ίδιος ο Χριστός όταν εμφανίστηκε στον Παύλο εν τη οδώ, του είπε: εγώ είμαι εκείνος που διώκεις, ο Ιησούς ο Ναζωραίος. Το βράδυ που έγινε η σύλληψη, οι Φαρισαίοι ρώτησαν ποιός είναι ο Ιησούς ο Ναζωραίος και ο Χριστός απάντησε, ¨εγώ είμαι¨.

 Ο Παύλος πριν ασπαστεί την αίρεση των “Ναζωραίων”, καταδίωκε τους ελληνιστές Χριστιανούς. Γι΄αυτό και όταν άλλαξε γνώμη και πήγε στην Αντιόχεια οι Χριστιανοί δεν τον δέχτηκαν. Εκείνοι μάλιστα που δεν τον δέχτηκαν ήταν κυρίως οι ελληνιστές, οι οποίοι προσπάθησαν μάλιστα να τον σκοτώσουν. Η αποτυχία τους να σκοτώσουν τον Παύλο, αποδείχθηκε καταστροφική για τον ελληνιστικό Ιουδαϊσμό. (Πράξεις 9,29) “ελάλει τε και συνεζήτει προς τους  Ελληνιστάς. οι δε επεχείρουν ανελειν αυτόν. 30 επιγνόντες δε οι αδελφοι κατήγαγον αυτον εις Καισάρειαν και εξαπέστειλαν αυτον εις Ταρσόν”. Αυτό συνέβει βέβαια όχι γιατί οι ελληνιστές δεν εδέχοντο το κύρηγμα του Ιησού Χριστού αλλά επειδή τους ελληνιστές κυρίως καταδίωκαν οι Φαρισαίοι και ο Παύλος, ο πρώην ονομαζόμενος Σαούλ.

 Ο πρωτομάρτυρας Στέφανος που λιθοβολήθηκε μέχρι θανάτου από τους Ιουδαίους ήταν ελληνιστής. Ο Σαούλ δεν πέταξε πέτρες γιατί ήταν μικρός, κρατούσε μόνο τα ιμάτια εκείνων που λιθοβολούσαν μας πληροφορεί ο Λουκάς στις Πράξεις. Ο Παύλος τελικά γίνεται Ναζωραίος σύμφωνα με τις πράξεις, χωρις να κατάγεται από κάποια Ναζαρετ, κι εντάσσεται έτσι στο χριστιανικό κίνημα.

 Ο Ιησούς ονομάζεται Ναζωραίος επειδή, όπως λένε τα ευαγγέλια, έζησε στη Ναζαρέτ. Οι ιστορικοί όμως δεν δέχθηκαν ποτέ αυτή την εξήγηση. Η Ναζαρέτ δεν αναφέρεται από τους γεωγράφους και τους ιστορικούς της εποχής του Χριστού. Υπάρχουν όμως αντίθετα οι αναφορές των Πράξεων στην αίρεση των Ναζωραίων. Οι Ναζωραίοι όμως των ευαγγελίων, έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της αιρέσως των Ναζιραίων. Οι Ναζιραίοι δεν πίνουν κρασί, δεν τρώνε κρέας, έχουν πάντα μακριά μαλιά τα οποία κουρεύουν όταν κάνουν ευχή. Ο Παύλος παράδειγμα επειδή έκανε ευχή, κούρεψε τα μαλιά του στις Κεχρεαίς, το ανατολικό λιμάνι της Κορίνθου, πριν μπει στο πλοίο για να ταξιδέψει στην Ιερουσαλήμ.

 “Ο δε Παυλος ετι προσμείνας ημέρας ικανάς τοις αδελφοίς αποταξάμενος εξέπλει εις την Συρίαν, και συν αυτώ Πρίσκιλλα και  Ακύλας, κειράμενος εν Κεγχρεαίς την κεφαλήν, είχεν γαρ ευχήν” (Πράξεις,18,18).


 Ο Παύλος θεωρείτε Ναζωραίος από τις Πράξεις των αποστόλων και όχι Ναζιραίος. (Πράξεις 24, 5) “ευρόντες γαρ τον άνδρα τούτον λοιμόν και κινούντα στάσεις πάσιν τοις  Ιουδαίοις τοις κατά την οικουμένην πρωτοστάτην τε της των Ναζωραίων αιρέσεως”. Ο ίδιος ο Παύλος παρουσιάζεται να ομολογεί ότι πιστεύει το θεό των Ιουδαίων με ένα τρόπο που οι Ιουδαίοι θεωρούν αιρετικό. (Πράξεις 24,) “14 ομολογώ δε τουτό σοι οτι κατά την οδόν ην λέγουσιν αιρεσιν ουτως λατρεύω τω πατρώω θεω, πιστεύων πασι τοις κατα τον νόμον και τοις εν τοις προφήταις γεγραμμένοις15 Ελπίδα έχων εις τον θεόν, ην και αυτοί ούτοι παραδέχονται, ανάστασιν μέλλειν έσεσθαι νεκρών, δικαίων τε και αδίκων”.

 Γιατί όμως να θεωρείτε αιρετική η πίστη του Παύλου αν πιστεύει όλους τους νόμους και τους προφήτες; Προφανώς γιατί σύμφωνα με τον Ελληνικό τρόπο η βίβλος και οι προφήτες πιστεύονται αλληγορικά και όχι κυριολεκτικά. Οταν ο Μωσαϊκός νόμος λέει να μην τρώτε χοιρινό, για τους ελληνιστές Ιουδαίους εννοεί, σύμφωνα με την επιστολή του Βαρνάβα, να μην κάνετε αμαρτίες. Αλλωστε οι ελληνιστές Ιουδαίοι δεν θεωρούσαν ότι ο θεός των Ιουδαίων είναι διαφορετικός από τον θεό των Ελλήνων ή των Αιγυπτίων. Αυτό το δηλώνει ο Ιουδαίος Αριστόβουλος στον βασιλιά Πτολεμαίο δύο αιώνες πριν την γέννηση του λεγόμενου Χριστού. Το συγκρητικό πνεύμα που κυριάρχησε κατά την βασιλεία των Ελλήνων του Αλεξάνδρου είναι υπεύθυνο για την δημιουργία αυτής της αίρεσης των Ναζιραίων, την οποία μετονόμασαν αργότερα σε Ναζωραίων.




 Γίνεται έτσι φανερό ότι υπήρξε όντως μια χριστιανική και όχι ιουδαϊκή αίρεση που έγινε γνωστή με το όνομα των Ναζιραίων. Με μεγάλη σιγουριά πρέπει να υποστηρίξουμε ότι ο Παύλος δίδαξε στους Ναζιραίους, στους ανθρώπους που ήταν αφιερωμένοι στον θεό. Οι ελληνιστές απερίτμητοι Ναζιραίοι επιμένουν στο αντιμωσαϊκό κήρυγμα του Ιησού και δεν δέχονται τον απόστολο Παύλο.
 Ούτε όμως οι Ιουδαίοι δέχονται τον Παύλο εξαιτίας αυτής ακριβώς της ανεκτικότητας του στους απερίτμητους εθνικούς Ιουδαίους. Μόνο δύο αιώνες αργότερα  τα γραπτά του Παύλου αξιοποιούνται από τους Ιουδαϊζοντες χριστιανούς.
 Οι Ιουδαϊζοντες Ρωμαίοι χριστιανοί της καθολικής εκκλησίας θα ανακαλύψουν στα συγράμματα του Παύλου τον απόστολο τους. Περιορίζουν έτσι την σημασία των δώδεκα αποστόλων του Χριστού και δημιουργούν ένα νέο υπεραπόστολο που η φιλοσοφία του είναι Φαρισαϊκή.

 Ο Κλήμεντας Αλεξανδρείας παράδειγμα όταν γράφει “ο απόστολος”  εννοεί τον Παύλο, ενώ για τους υπόλοιπους αναφέρει τα ονόματα τους. Ομως και η Καινή Διαθήκη είναι το βιβλίο που μεροληπτεί υπέρ του Παύλου, ειδικά στις πράξεις των αποστόλων όπου αναφέρονται κυρίως οι πράξεις του Παύλου. Οι πράξεις ακόμη, περιγράφουν τα γεγονότα της εκκλησίας της Ιερουσαλήμ, χωρίς να αναφέρουν τίποτα για την Αλεξάνδρεια ή την Ρώμη ή τις δραστηριότητες των υπολοίπων αποστόλων που σκορπίστηκαν στα πέρατα της γης. Σήμερα δεν μας φαίνεται περίεργο πως στην Καινή Διαθήκη μπορούμε να διαβάσουμε τις περισσότερες επιστολές του Παύλου, ενώ υπάρχουν ελάχιστες των υπολοίπων αποστόλων.

 Ο Σωτήρας των πράξεων του Λουκά είναι ο Ιησούς Χριστός ο Ναζωραίος και ο Παύλος του Λουκά ως ο αρχηγός της αίρεσης των Ναζωραίων, φέρνει ένα υποτίθεται γνήσιο κήρυγμα, κατευθείαν από την πηγή, πρώτα απ΄όλα από την εκκλησία της Ιερουσαλήμ αλλά το κυριότερο από την πατρίδα του Ιησού, από την ανύπαρκτη Ναζαρέτ.  

 Παρόλο που καθιερώθηκε ο Ναζωραίος ή Ναζιραίος να είναι περιτμημένος και φανατικός δια τας Ιουδαϊκάς γραφάς, στον Ιώσηπο και στα βιβλία των Μακαβαίων οι Ναζιραίοι περιγράφονται ως ελληνιστές Ιουδαίοι και νεωτεριστές.
 Οι Ναζιραίοι εκβάλλονται από τον ναό της Ιερουσαλήμ από τους Μακαβαίους επαναστάτες, 150 χρόνια προ Χριστού. (Μακ.Α,)”49 και ήνεγκαν τα ιμάτια της ιερωσύνης και τα πρωτογεννήματα και τας δεκάτας και ήγειραν τους ναζιραίους, οί επλήρωσαν τας ημέρας, 50 και εβόησαν φωνή εις τον ουρανό λέγοντες, τί ποιήσωμεν τούτοις και πού αυτούς απαγάγομεν; 51 και τα άγια σου καταπεπάτηται και βεβήλωται και ιερείς σου εν πένθη και ταπεινώσει. 52 και ιδού τα έθνη συνήκται εφ΄ημάς του εξάραι ημάς, -55 και μετά τούτον κατέστησεν ο Ιούδας ηγούμενους του λαού, χιλιάρχους και εκατοντάρχους και πεντηκοντάρχους και δεκάρχους”.
  Οι Ιουδαίοι επαναστάτησαν εναντίον των Μακεδόνων του Αντιόχου Δ΄ του Επιφανή με αρχηγό τον Μακκαβαίο Ματταθία. Οι Μακκαβαίοι συμμάχησαν με τους Ρωμαίους για να αντισταθούν στους Μακεδόνες και γι΄αυτό ο Ιούδας κατέστησε χιλίαρχους και εκατόνταρχους σύμφωνα με τα Ρωμαϊκά πρότυπα.

 Πρώτος Μακκαβαίος επαναστάτης ήταν ο Ματταθίας ενισχυμένος από την πλούσια συναγωγή των Ασιδαίων (Φαρισαίοι).  (Μακ.Β) “45 και εκύκλωσε Ματταθίας και οι φίλοι αυτού και καθείλον τους βωμούς 46 και περιέτεμον τα παιδάρια τα απερίτμητα, όσα εύρον εν όρίοις Ισραήλ, εν ισχύι 47 και εδίωξαν τους υιούς της υπερηφανίας, και κατευοδώθη το έργον εν χειρί αυτών”.

 Οι γιοί της υπερηφανίας δεν είναι άλλοι από τους Ναζιραίους του αρχιερέα Ιάσονα, του αρχιερέα των Ελλήνων Ιουδαίων. Μερικοί ιστορικοί υποστηρίζουν ότι οι Μακκαβαίοι και ο αρχιερέας Ονίας ήταν κι εκείνοι εξελληνισμένοι Ιουδαίοι που διατηρούσαν όμως τα Ιουδαϊκά έθιμα. Οι ελληνιστές Ιουδαίοι από την πλευρά τους διατήρηρησαν όπως ήταν φυσικό ένα μεγάλο μέρος της Ιουδαϊκής τους παράδοσης. Οι οπαδοί του Ιάσονα άφησαν τελείως τα Ιουδαϊκά έθιμα και ασπάστηκαν την ελληνική θρησκεία.

Ο Ιάσονας ο Ναζιραίος, ο αρχιερέας των Ελληνιστών Ιουδαίων απορρίπτει τα Ιουδαϊκά έθιμα της περιτομής και της αποχής από το χοιρινό, δεν θυσιάζει αίμα στο βωμό και πιστεύει στην ανάσταση. Τον όνομα όμως του Ιάσων είναι Ιησούς και οι οπαδοί του ονομάζονται Ναζιραίοι.
 Σε αυτούς αναφέρεται ο Αντίοχος γράφοντας: (Μακ.Β.Θ,19) “τοις χρηστοίς Ιουδαίοις τοις πολίταις πολλά χαίρειν και υγιαίνειν και εύ πράττειν βασιλεύς και στρατηγός Αντίοχος”.

ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ - ΕΛΛΗΝ ΑΣΕΒΗΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου